Za które naprawy w mieszkaniu odpowiada wynajmujący, a za które najemca?

Posiadając nieruchomość pod wynajem dobrze jest wiedzieć jakie koszty napraw spoczywają na Twojej głowie, a jakie ponosi najemca. Znajomość swoich praw i obowiązków to podstawa w tej
branży.

Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego

Protokół zdawczo-odbiorczy jest bardzo ważnym dokumentem. W jego skład wchodzą zazwyczaj trzy kolumny. Pierwsza to lista elementów, druga to stan i uwagi na dzień rozpoczęcia najmu, a
trzecią uzupełnia się na koniec umowy, czyli podczas zdania mieszkania przez najemcę. Ten dokument jest zabezpieczeniem zarówno dla właściciela nieruchomości, jak i dla samego najemcy.

Protokół powinno sporządzać się w obecności obu stron, aby nie było w nim nieścisłości. Ważne jest podpisanie go przez wynajmującego i najemcę oraz dopilnowanie, by wszystko na liście
zgadzało się ze stanem faktycznym. Można też skorzystać z usług biura nieruchomości, które sporządzi odpowiednią dokumentację oraz będzie kontrolować stan mieszkania w ramach
zarządzania najmem.

Usterki i awarie – za co płaci najemca?

Kwestie obowiązków wynajmującego oraz najemcy reguluje Kodeks cywilny i Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu
cywilnego. Najemca musi utrzymywać lokal w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym i technicznym oraz dbać o części wspólne i otoczenie budynku. Ponadto jest zobowiązany do
drobnych napraw i konserwacji związanych ze zwykłym użytkowaniem nieruchomości. Zalicza się do tego między innymi:
• tynkowanie uszkodzonych ścian i sufitów;
• drobne naprawy i konserwacje wbudowanych mebli (łącznie z wymianą);
• malowanie i tapetowanie ścian;
• drobne naprawy i konserwacje podłóg, okien i drzwi;
• drobne naprawy urządzeń technicznych i instalacji (prąd, ogrzewanie, woda).

Opłaty spoczywające na wynajmującym

Wynajmujący odpowiada za całą resztę, do której nie jest zobowiązany najemca. Przede wszystkim nieruchomość nie może zagrażać życiu i zdrowiu mieszkańców. Właściciel musi zapewnić sprawną i funkcjonalną kuchnię i łazienkę oraz o dostęp do bieżącej wody, prądu i gazu. W jego gestii leży naprawa i konserwacja wszystkich tych instalacji. Wszelkie awarie, które sprawiają, że lokal nie jest już przydatny do umówionego użytku, musi naprawić właściciel mieszkania. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy do usterki doprowadził najemca, a nie zdarzyła się samoistnie. Do obowiązków wynajmującego należy też wymiana podłóg, okien, drzwi, pieców grzewczych oraz tynków. Jeżeli posiadasz nieruchomość na wynajem, to ważne jest aby wiedzieć do czego jesteś zobowiązany w kwestii napraw.

Zniszczenia – kto ponosi koszty remontu?

Nieruchomości pod wynajem niestety chują się tym, że awaria w lokalu prędzej czy później zdarzy się każdemu. Przy posiadaniu własnej nieruchomości nie ma dylematu kto płaci za naprawę, natomiast jak to będzie wyglądało w przypadku awarii w
wynajmowanym mieszkaniu? Odpowiedzialność za wszelkie usterki ponosi właściciel, oczywiście jeśli nie są spowodowane zaniedbaniem ze strony najemcy, ale za to są wynikiem przyczyn
losowych lub wad konstrukcyjnych. Warto dodatkowo ustalić w umowie osobę odpowiedzialną za poszczególne usterki. Dzięki dołączonemu protokołowi zdawczo-odbiorczemu, będzie można
określić, czy za zniszczenia winę ponosi najemca, czy też było to od niego niezależne.

Obniżenie czynszu najmu – czy jest to możliwe?

Na podstawie art. 664 Kodeksu cywilnego, najemca ma prawo żądać obniżenia czynszu, gdy wynajęty mu lokal posiada wady. Należy je rozumieć jako cechy, które utrudniają lub
uniemożliwiają użytkowanie lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem. Mogą nimi być na przykład niesprawne urządzenia, utrudniony dostęp do mieszkania spowodowany przebudową
nieruchomości lub brak dostępu miejsca najmu do drogi publicznej.

W takiej sytuacji czynsz, a dokładnie jego wysokość, powinna być obniżona zgodnie ze stopniem możliwości użytkowania
lokum. W przypadku gdy zapłata za czynsz zostanie dokonana w okresie występowania wad, można ubiegać się o jej zwrot. Natomiast jeżeli wady istniały już w chwili zawarcia umowy, a
najemca wiedząc o nich, mimo wszystko zdecydował się ją zawrzeć, nie posiada on uprawnień do żądania obniżenia czynszu.

Pośrednik nieruchomości, a organizacja napraw

Wynajmowanie lokalu nie zawsze jest szybkie, proste i przyjemne. Wiąże się to z szukaniem najemcy, pilnowaniem opłat, kontrolą stanu technicznego mieszkania oraz papierologią. Dodatkową
trudnością są usterki i awarie, które są nieuniknione i zdarzyć mogą się w każdym momencie. Warto rozważyć współpracę z biurem nieruchomości, które kompleksowo zajmuje się zarządzaniem
najmem. Wówczas nie trzeba tracić czasu na prezentację mieszkania, podpisywanie umów i odwiedzanie lokalu. Wszystkie te obowiązki będzie wykonywać biuro, wraz z rozliczeniami i
organizacją napraw w mieszkaniu. Specjaliści z branży nieruchomości znają wszelkie prawa i obowiązki obu stron, mają doświadczenie w tym temacie i rzetelnie wykonują swoją pracę. Z ich
pomocą możesz zaoszczędzić swój czas i nie martwić się o swoją własność.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji lub wstępną wycenę pośrednictwa. Zadzwoń lub napisz do mnie.

Udostępnij ten wpis:

Zobacz naszą ofertę!

Pośrednictwo nieruchomości
Skup nieruchomości
Zarządzanie nieruchomościami
Wycena nieruchomości
Inwestowanie w nieruchomości

Pobierz nasze bezpłatne e-booki

Sprzedaż
nieruchomości

Zarządzanie
nieruchomościami

Chcesz pozyskać wiedzę
na temat nieruchomości?

Zapisz się do naszego newslettera!


    Umów się na konsultację!

    Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Umów się na konsultację! Pomagamy na terenie całej Polski.





      Darmowa konsultacja

      Umów się
      na darmową konsultację
      z naszym specjalistą!





        Dbamy o Twoją prywatność
        Używamy ciasteczek (plików cookie), aby zapewniać lepszą jakość naszych usług i móc obsługiwać zapytania. Klikając „Akceptuję” lub mając włączone pliki cookie, wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności