Rynek nieruchomości ogarnęła rewolucja technologiczna. Następstwem tego są pojawiające się nowości, co jest niezbędną reakcją na zmieniające się potrzeby i wymagania konsumentów. Agencje pośrednictwa i deweloperzy muszą nieustannie rozwijać się i wprowadzać nowoczesne rozwiązania, by wyróżnić się i zyskać nowych klientów.
Dlaczego nowe technologie wkraczają na rynek nieruchomości?
Rynek nieruchomości ze względu na swoją z gruntu ustabilizowaną pozycję nie jest tak otwarty i nie adaptuje tak szybko innowacyjnych rozwiązań jak inne sektory gospodarki, choćby rynek finansowy. Niemniej jednak rewolucja dotarła również tutaj.
W dużej mierze jest do zasługa rosnących oczekiwań pokolenia wychowanego w zinformatyzowanym świecie. Intuicyjnie korzysta ono ze współczesnych rozwiązań elektronicznych. Pokolenie to jest przyzwyczajone do powszechnego dostępu do produktów łatwych w użyciu i przejrzystych pod względem płatności. Nie bez znaczenia pozostają wszechobecna cyfryzacja, a także systematyczne wprowadzanie produktów technologicznych dostarczających rozwiązania dla budownictwa, urbanistyki i zarządzania nieruchomościami.
Z nowoczesnych technologii na rynku nieruchomości, czyli PropTech korzystają między innymi firmy deweloperskie, biura pośrednictwa nieruchomości, firmy konsultingowe, rzeczoznawcy, przedsiębiorstwa budowlane, platformy internetowe i właściciele nieruchomości. W kształtowaniu rynku PropTech strategiczną rolę odgrywają także dostawcy gotowych produktów i rozwiązań, twórcy specjalistycznych aplikacji internetowych i mobilnych, których ogólnie nazwać można firmami technologicznymi (startupami) oraz inwestorzy, którzy wspierają finansowo rozwój i realizację innowacyjnych koncepcji.
Konieczność wprowadzenia technologii w biznesie
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego i przyszłego klienta oraz optymalne dopasowanie produktu do jego konkretnych potrzeb będzie kluczowe nie tylko dla utrzymania pozycji na rynku, ale przede wszystkim dla dalszego istnienia w mocno konkurencyjnej branży. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że przyszłość ich biznesu zależy od systematycznego i rzetelnego wdrażania nowoczesnych technologii.
PropTech uważa się za zjawisko złożone, dotyczące wielu aspektów rynku nieruchomości, i kompleksowe. Wszystkie wprowadzane rozwiązania technologiczne mają zastosowanie w całym procesie związanym z danym obiektem. Od jego projektu, koncepcji, budowy, przez analizę inwestycji, transakcje sprzedaży, wynajmu czy pośrednictwa, po obsługę, kontrolę i zarządzanie nieruchomością.
Jak rozwiązania PropTech wpływają na pracę agencji nieruchomości?
Nowoczesne technologie nie eliminują całkowicie pracy pośrednika nieruchomości, ale adaptują jego rolę do nowej sytuacji. Agent przestaje być „łącznikiem” między dwoma stronami, a staje się ekspertem, konsultantem. Biuro pośrednictwa nieruchomości – dostawcą gotowych, kompleksowych produktów przy ograniczeniu do minimum formalności i klarownym sprecyzowaniu płatności. Zorientowanie na klienta staje się priorytetową misją. Ale by w pełni móc świadczyć usługi doradcze, potrzeba rozwiązań technologicznych, umożliwiających np. zdalny kontakt z klientem (za pośrednictwem chatów online czy wideo).
Rynek nieruchomości – z jakich technologii mogą korzystać agencje?
Parametryczne modelowanie informacji o budynku, czyli BIM (ang. Building Information Modeling)
To koncepcja, która umożliwia stały i błyskawiczny dostęp do informacji o projekcie budynku, jego kosztach oraz harmonogramie prac wszystkim osobom zaangażowanym w projekt. BIM pozwala również sprawdzać różne wersje rozwiązań w przestrzeni wirtualnej, analizować je, przedstawić inwestorowi i wybrać najbardziej optymalną strategię. Obecnie z BIM korzysta zaledwie 3% przedsiębiorców na polskim rynku nieruchomości
Rynek nieruchomości a sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence)
Sztuczna inteligencja to bardzo szerokie pojęcie. Oznacza i nazywa wszystko to, co po odpowiednim zaprogramowaniu potrafi wykonać czynności robione przez człowieka, poza człowiekiem. To wyspecjalizowane rozwiązania, które przy wykorzystaniu uczenia maszynowego i głębokiej nauki wykonują jednocześnie wiele różnego rodzaju zadań. Jakich? Związanych z rozumowaniem, planowaniem, uczeniem się, analizowaniem procesów i danych, rozpoznawaniem i rozumieniem języka i mowy. Technologię AI w sektorze mieszkaniowym wykorzystuje jedynie 4% przedsiębiorstw, ale w już 32% firm planuje wdrożyć takie rozwiązania w najbliższej przyszłości.
System zarządzania relacjami z klientami, czyli CRM (ang. Customer Relationship Management)
To rozwiązanie, które wspiera zarządzanie kontaktami z klientami, proces sprzedaży, kupna i najmu nieruchomości, ale też pozyskiwania i utrzymywania klientów (profilowania) i dopasowywania oferty. CRM nie istnieje bez bazy danych, ponieważ konieczne jest wykorzystanie wiedzy do analizy „osobowości” klientów. Jednocześnie rozszerzają się kanały komunikacji z klientem na formy tekstowe (email, chat) oraz społecznościowe (Facebook, Twiter).
Rzeczywistość rozszerzona AR (ang. Augmented Reality) i wirtualna VR (ang. virtual reality)
To systemy, które łączą w sobie dwa światy – realny i wirtualny. Umożliwiają one użytkownikowi komputera, smartfonu czy tabletu zdalne obejrzenie i zwiedzenie interesującej go nieruchomości. Wirtualne spacery dają sposobność wstępnego zapoznania się z mieszkaniem czy domem z pozycji monitora i bez faktycznego spotkania z agentem. To także rozwiązanie, które pozwala oszczędzić czas na zwiedzanie wielu nieruchomości poprzez wstępną selekcję ofert. Obecnie AR i VR należą do najpopularniejszych nowych technologii, z których korzystają firmy z rynku nieruchomości.