Nowoczesne technologie na rynku nieruchomości pojawiają się w następstwie rewolucji technologicznej, jednocześnie będąc niezbędną reakcją na zmieniające się potrzeby i wymagania konsumentów. Agencje pośrednictwa i deweloperzy muszą nieustannie rozwijać się i wprowadzać nowoczesne rozwiązania, by wyróżnić się i zyskać nowych klientów.
Rynek nieruchomości ze względu na swoją z gruntu ustabilizowaną pozycję nie jest tak otwarty i nie adaptuje tak szybko innowacyjnych rozwiązań jak inne sektory gospodarki, choćby rynek finansowy. Niemniej jednak rewolucja dotarła również tutaj.
W dużej mierze jest do zasługa rosnących oczekiwań pokolenia wychowanego w zinformatyzowanym świecie, intuicyjnie korzystającego ze współczesnych rozwiązań elektronicznych, przyzwyczajonego do powszechnego dostępu do produktów łatwych w użyciu i przejrzystych pod względem płatności. Nie bez znaczenia pozostają wszechobecna cyfryzacja, a także systematyczne wprowadzanie produktów technologicznych dostarczających rozwiązania dla budownictwa, urbanistyki i zarządzania nieruchomościami.
Z nowoczesnych technologii na rynku nieruchomości, czyli PropTech korzystają między innymi firmy deweloperskie, biura pośrednictwa nieruchomości, firmy konsultingowe, rzeczoznawcy, przedsiębiorstwa budowlane, platformy internetowe i właściciele nieruchomości. W kształtowaniu rynku PropTech strategiczną rolę odgrywają także dostawcy gotowych produktów i rozwiązań, twórcy specjalistycznych aplikacji internetowych i mobilnych, których ogólnie nazwać można firmami technologicznymi (startupami) oraz inwestorzy, którzy wspierają finansowo rozwój i realizację innowacyjnych koncepcji.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego i przyszłego klienta oraz optymalne dopasowanie produktu do jego konkretnych potrzeb będzie kluczowe nie tylko dla utrzymania pozycji na rynku, ale przede wszystkim dla dalszego istnienia w mocno konkurencyjnej branży. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że przyszłość ich biznesu zależy od systematycznego i rzetelnego wdrażania nowoczesnych technologii.
PropTech uważa się za zjawisko złożone, dotyczące wielu aspektów rynku nieruchomości, i kompleksowe. Wszystkie wprowadzane rozwiązania technologiczne mają zastosowanie w całym procesie związanym z danym obiektem – od jego projektu, koncepcji, budowy, przez analizę inwestycji, transakcje sprzedaży, wynajmu czy pośrednictwa, po obsługę, kontrolę i zarządzanie nieruchomością.
Nowoczesne technologie nie eliminują całkowicie pracy pośrednika nieruchomości, ale adaptują jego rolę do nowej sytuacji. Agent przestaje być „łącznikiem” między dwoma stronami, a staje się ekspertem, konsultantem. Biuro pośrednictwa nieruchomości – dostawcą gotowych, kompleksowych produktów przy ograniczeniu do minimum formalności i klarownym sprecyzowaniu płatności. Zorientowanie na klienta staje się priorytetową misją. Ale by w pełni móc świadczyć usługi doradcze, potrzeba rozwiązań technologicznych, umożliwiających np. zdalny kontakt z klientem (za pośrednictwem chatów online czy wideo).
To koncepcja, która umożliwia stały i błyskawiczny dostęp do informacji o projekcie budynku, jego kosztach oraz harmonogramie prac wszystkim osobom zaangażowanym w projekt. BIM pozwala również sprawdzać różne wersje rozwiązań w przestrzeni wirtualnej, analizować je, przedstawić inwestorowi i wybrać najbardziej optymalną strategię. Obecnie z BIM korzysta zaledwie 3% przedsiębiorców na polskim rynku nieruchomości
Sztuczna inteligencja to bardzo szerokie pojęcie, które oznacza i nazywa wszystko to, co po odpowiednim zaprogramowaniu potrafi wykonać czynności robione przez człowieka, poza człowiekiem. To wyspecjalizowane rozwiązania, które przy wykorzystaniu uczenia maszynowego i głębokiej nauki wykonują jednocześnie wiele różnego rodzaju zadań związanych z rozumowaniem, planowaniem, uczeniem się, analizowaniem procesów i danych, rozpoznawaniem i rozumieniem języka i mowy. Technologię AI w sektorze mieszkaniowym wykorzystuje jedynie 4% przedsiębiorstw, ale w już 32% firm planuje wdrożyć takie rozwiązania w najbliższej przyszłości.
To rozwiązanie, które wspiera zarządzanie kontaktami z klientami, proces sprzedaży, kupna i najmu nieruchomości, ale też pozyskiwania i utrzymywania klientów (profilowania) i dopasowywania oferty. CRM nie istnieje bez bazy danych, ponieważ konieczne jest wykorzystanie wiedzy do analizy „osobowości” klientów. Jednocześnie rozszerzają się kanały komunikacji z klientem na formy tekstowe (email, chat) oraz społecznościowe (Facebook, Twiter).
To systemy, które łączą w sobie dwa światy – realny i wirtualny, by umożliwić użytkownikowi komputera, smartfonu czy tabletu zdalne obejrzenie i zwiedzenie interesującej go nieruchomości. Wirtualne spacery dają sposobność wstępnego zapoznania się z mieszkaniem czy domem z pozycji monitora i bez faktycznego spotkania z agentem. To także rozwiązanie, które pozwala oszczędzić czas na zwiedzanie wielu nieruchomości poprzez wstępną selekcję ofert. Obecnie AR i VR należą do najpopularniejszych nowych technologii, z których korzystają firmy z rynku nieruchomości.